Barber & Family är en familjesalong i Täby som funnits i fem år. Med sina tydligt uppdelade avdelningar för barn, damer och herrar är de unika i området – särskilt med en specialiserad barnavdelning som gör det enkelt för hela familjen att komma tillsammans. Här arbetar ett tiotal personer och salongen drivs av salongschefen Tomas, som brinner för att skapa en välkomnande miljö där både kunder och frisörer trivs.
Salongen är en del av en kedja av salonger, där även The Salon i Täby Centrum ingår. Medan Barber & Family är en varm familjesalong med plats för både barn och vuxna, har The Salon en mer modern och exklusiv känsla – ett ställe dit kunder kan komma för att unna sig det lilla extra. Tillsammans kompletterar salongerna varandra och erbjuder något för alla.
“Det bästa med att jobba som barberare är mötet med kunderna – att få dem att känna sig fräscha och nöjda. Allting bygger på relationer. När de kommer tillbaka, då vet man att man har lyckats.” – Tomas, salongschef
Utmaning: Tidskrävande administration och höga förväntningar
Precis som många andra salonger upplevde Barber & Family att en av de största utmaningarna var att få tiden att räcka till. Schemaläggning, bokningar och rekrytering av rätt frisörer var tidskrävande delar i vardagen. Samtidigt ville man säkerställa en hög kvalitet i kundupplevelsen – där alla, både frisörer och kunder, skulle känna sig nöjda.
Lösning: Enkel bokningshantering med Bokadirekt
Barber & Family har varit kund hos Bokadirekt i hela 15 år. Med Bokadirekt fick de en lösning som förenklade vardagen både för salongerna i kedjan och deras kunder.
“Jag tycker att det är smidigt att det är så lätt att boka. Kunden får bekräftelser direkt, och frisörerna kan hantera sina tider själva. Nu kan kunderna boka själva på nätet – vi slipper svara i telefon och kan ge 100% upplevelse till kunderna i stolen”
Alla frisörer i både Barber & Family och The Salon finns tillgängliga att boka via Bokadirekt. Många kunder använder även förbetalning, vilket skapar trygghet för både salongen och kunderna.
Nya kunder och fler återkommande besök
Med Bokadirekt som plattform har salongskedjan kunnat spara tid på administration och samtidigt ökat sin synlighet mot nya kunder. Även om de har många stamkunder som hittar dit via rekommendationer och sociala medier, är Bokadirekt en viktig kanal för att locka nya kunder.
Salongen har också testat Raketen, Bokadirekts synlighetstjänst som lyfter upp salonger högre i sökresultaten.
“Vi såg att Raketen gav extra synlighet och nya kunder. Det kändes verkligen som att den som syns högst upp också är den som blir vald! Vi testade ett större paket som heter tillväxt, vilket också har gjort att vi fått ett lyft i sökresultaten” – Tomas
Ständig utveckling och ännu bättre kundupplevelse
Barber & Family och The Salon är exempel på hur en salongskedja kan kombinera kvalitet, relationer och smarta digitala verktyg för att skapa en framgångsrik verksamhet. Med Bokadirekt sparar de tid, får fler nya kunder och kan fokusera på det de älskar mest – att bygga relationer och få sina kunder att känna sig som bäst. I framtiden önskar Tomas ännu fler funktioner som stärker kundrelationerna ytterligare.